Stresszblog

under pressure w

Stresszblog

Ez a blog a stresszről szól. Ha valakinek van kérdése, ötlete, története a témával kapcsolatban, írja meg bátran, és utána járunk, megkérdezzük, meghallgatjuk, és megosztjuk a Stresszblogon. Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/stresszblog

2014. augusztus 16. Szalay Ágnes

3. Az öngyilkosság megelőzése: mit lehet tenni?

Ha krízis helyzet van, gyorsan kell cselekedni

Ha krízishelyzetben vagy, hívd a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségét a 116-123 hívószámon, ami a nap huszonnégy órájában egész Magyarországról elérhető, és mobilról is ingyenesen hívható (www.sos505.hu)!

Ha valaki megosztja veled, hogy öngyilkosságon gondolkodik, nagyon fontos, hogy el tudd dönteni, hogy mekkora a veszély. Akik már nagyon közel járnak az öngyilkossághoz, azoknak van konkrét tervük, hogy hogyan fogják végrehajtani, tudják, hogy milyen eszközzel viszik majd keresztül a tervet, kitalálták már az időpontot is, hogy mikor, és erős bennük a szándék, hogy megtegyék. Fel kell tenni konkrét kérdéseket, hogy kiderüljön, mekkora a veszély, amiben a barátod, vagy családtagod van:

"Van már terved, hogy hogyan lennél öngyilkos?" (terv)
"Mivel fogod végrehajtani (fegyver, gyógyszer stb.)? Már azt is beszerezted?" (eszköz)
"Tudod, hogy mikor csinálnád?" (időpont)
"Elhatároztad magad, hogy megteszed?" (szándék)

Alacsony öngyilkossági szándék: van néhány öngyilkossággal kapcsolatos gondolata. Nincs terve, hogy hogyan hajtaná végre. Kijelenti, hogy nem lesz öngyilkos.

Közepes öngyilkossági szándék: öngyilkos gondolatai vannak. Csak nagy vonalakban van terve, hogy hogyan követné el, és ez sem tűnik igazán halálosnak. Kijelenti, hogy nem lesz öngyilkos.

Magas öngyilkossági szándék: Öngyilkos gondolatok. Konkrét terve van, hogy hogyan követné el, és az elég veszélyesnek tűnik. Kijelenti, hogy nem lesz öngyilkos.

Komoly veszély: Öngyilkos gondolatok. Konkrét és halálosnak tűnő terv. Kijelenti, hogy megöli magát.

Ha úgy látod, hogy azonnali a veszély, akkor hívd a mentőket (104), vagy vidd magaddal egy krízisambulanciára (pl. a Péterfy Kórházba) vagy hívd a fenti számot. Távolíts el minden fegyvert, kést, tablettát, vagy egyéb halált okozó dolgot a közeléből, de ami a legfontosabb: semmiképp se hagyd egyedül.

Ajánld fel a segítséged, támogatásod

Ha egy szeretted, hozzátartozód öngyilkosságot fontolgat, a legjobb, amit tehetsz, hogy megértőn meghallgatod. Tudja, érezze, hogy nincs egyedül, hogy fontos neked, hogy támogatod. De ne vedd magadra a felelősségét, hogy meggyógyítod. Támogatást adhatsz, de nem tudod "megjavítani". Neki magának kell elköteleződnie a gyógyulása mellett.

Segíteni egy öngyilkosságot fontolgatón nem könnyű feladat. Amellett, hogy támogatod, ne feledkezz el magadról sem. Érzelmek kavalkádját élheted át, kimerülhetsz, erősen megérintődsz te is. Ezért érdemes keresni valakit, akiben megbízol, barátot, tanácsadót, bárkit, akivel fel tudod dolgozni azt, amin a szeretteddel keresztülmész.

Van egy csomó konkrét, megcselekedhető dolog, amivel, a meghallgatáson túl, támogatni tudod a szerettedet. Először is keríts szakértő segítséget. Tegyél meg minden tőled telhetőt, hogy megkapja a megfelelő szakértő támogatást, amire szüksége van. Hívj fel segédvonalat tanácsért, beszéld rá, hogy orvoshoz, pszichológushoz menjen, és ha kell, vidd is őt el, menj vele.

Tartsd szemmel a terápiáját. Valószínűleg gyógyszert is felírnak neki, figyeld, hogy beveszi-e. Az antidepresszánsok gyakran csak három hét múltán kezdenek hatni, ezt figyelembe kell venni, ki kell bírni addig. Az is előfordul, hogy mellékhatások jelentkeznek, vagy mégsem az a gyógyszer a jó számára, amit elsőre felírtak, türelmesnek és kitartónak kell lenni a helyes kezelés megtalálásához.

Legyél kezdeményező. Az öngyilkosságra hajlamos emberek azt gondolják, hogy rajtuk úgysem lehet segíteni, ezért nem biztos, hogy kezdeményeznek, még ha szükségük is lenne rád. Az, hogy "hívj fel, ha úgy érzed, hogy beszélni szeretnél velem" nem elég. Az is lehet, hogy nem fog visszahívni, ha te kerested. Ugorj be, menj fel hozzá, csinálj vele közös programokat.

Bátorítsd, hogy egészségesebben éljen: egyen eleget, aludjon eleget, menjen ki legalább napi fél órát sétálni. A sport is nagyon jó lehet, endorfin termelődik alatta, csökken a stressz tőle.

Készítsetek biztonsági tervet: segíts neki, állítsatok össze egy tervet, hogy mik azok a dolgok, amiket megígér, hogy meg fog tenni, ha újra rátör az öngyilkossági krízis. Ebben vegyétek sorba azokat az okokat is, amik kiválthatják, hogy maga alá kerüljön. Lehet ez egy számára tragikus esemény évfordulója, vagy az alkohol-fogyasztás, vagy konfliktus a kapcsolatában. Azért jó ezeket leírni, mert emlékeztetők arról, hogy most éppen a mélypont van, az, ami mindig kiborítja, és lesz ennél jobb. Írjátok fel a telefonszámokat is, ki az, akit hívjon fel, ha úgy érzi, nem bírja tovább (barátok, pszichológus vagy terapeuta, családtagok, akik segítséget tudnak nyújtani).

Tegyél el minden öngyilkosságra alkalmas eszközt: vigyél el a közeléből mindent, ami az élet kioltására alkalmas lehet, késeket, borotvát, fegyvert, gyógyszereket. Ha arra gyanakszol, hogy túladagolhatja a gyógyszert, akkor zárd be a gyógyszeres szekrényt, és csak a szükségeseket adagold neki.

Törődj vele hosszú távon: ha a közvetlen öngyilkossági veszély el is múlt, ne feledkezz meg róla, maradj a szeretteddel szorosabb kapcsolatban, hívd fel, ugorj be hozzá. A törődés, a gondoskodás életbevágó a felépülési folyamat során.

Az esetek nagy részében az öngyilkosság megelőzhető. Ha arra gyanakszol, hogy környezetedben valakit az öngyilkosság veszély fenyeget, tehetsz ellene. Tegyél ellene.

Az öngyilkosság megelőzéséről szóló posztokat jórészt a helpguide.org erről szóló összefoglalója alapján írtam. A magyar Alapítvány az Öngyilkosság Ellen oldalán a teljes szöveg magyar fordítása megtalálható szakmailag ellenőrzött formában. Itt olvasható: http://www.suicidprevencio.hu/oumlngyilkossaacuteg-megel337zeacutes.html
Az eredeti cikk szerzői Melinda Smith, M.A., Jeanne Segal, Ph.D., és Lawrence Robinson (2012). Köszönet Bérdi Márknak, az alapítvány egyik kurátorának.

Ha szeretnéd követni a Stresszblogot, kattints ide.

tovább olvasom
i o

A bejegyzés trackback címe:

https://stressz.blog.hu/api/trackback/id/tr886602855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.08.18. 16:37:03

Valamit nem értek: ha valaki meg akar halni, miért kellene ebben megakadályozni?
Most nem arról beszélek, amikor a tinilányt elhagyja és két hete felszedett fiúja és bánatában meg akar halni, hanem amikor valaki évek óta úgy létezik, hogy sokkal jobban érezné magát, ha már nem létezne.

trev 2014.08.18. 18:17:45

@álfirkász: "valaki évek óta úgy létezik, hogy sokkal jobban érezné magát, ha már nem létezne. "

Ez aranyos. Mert öngyilkosság után még lehet valamit érezni, mi?

"ha valaki meg akar halni, miért kellene ebben megakadályozni?"

Azért, mert egyrészt az emberi élet érték, másrészt soha nem lehet kizárni azt, hogy a problémájára olyan, az öngyilkosságon kívüli egyéb megoldás létezik, amit még nem gondolt át. Lehet, hogy segítséggel átlendül rajta. Ha meg nem, akkor úgysem lehet megakadályozni, de akkor a megakadályozási szándék csak nem sikerült, nem pedig kudarcot vallott.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.08.18. 21:06:00

@trev: állítólag a lefejezett ember feje egy rövid ideig még él... ;)
(nem tartok nyelvórát, ne haragudj! Ha nem érted, így jártál :) )

----
Érték? Kinek? Mi közöd más életéhez? Milyen jogon akarod megmondani másnak, hogy tekintse értéknek azt, ami annak a másiknak terhére van? Miért gondolod, hogy ha az a másik egyáltalán nem akarja az életét, mert csak egy szenvedés számára (mindegy, hogy fizikai, lelki vagy mindkettő), akkor neked van jogod "leugatni" az illetőt és kötelezni rá, hogy éljen?